Islam menjelaskan bahawa kebaikan itu berada di tangan yang disebelah di atas iaitu tangan yang dermawan, berbanding tangan yang disebelah bawah dengan erti tangan yang disebelah bawah erti tangan yang menadah sebagai peminta.
Meskipun begitu, tidak seorang ingin menjadikan identiti peminta itu sebagai cara hidup, kecuali lantaran kesempitan hidup yang terlalu membelenggu hingga pada jangka waktu yang singakat penyelesaiannya hanyalah dengan pertolongan orang lain.
Seorang yang dalam keadaan demikian terpaksa melupakan tentang hinanya hidup yang terpaksa meminta-minta jika berhutang pun tiada siapa yang akanpercaya, pasti orang merasa sangsi tentang keupayaan untuk membayar kembali hutang tersebut. oleh itu cara yang sesuai ketika itu tidak lain dari meminta pertolongan dengan sesiapa jua yang bersimpati.
Atas nama persaudaraan Islam dan juga kemanusian maka tidak wajar dipersoalkan peribadi peminta sedekah yang muncul di pintu rumah kita, walaupun pada pandangan kasar, si peminta masih sihat dan boleh berusaha.
Seorang dermawan perlu memikirkan bahawa jangan dibiarkan peminta sedekah itu beredar meninggalkan pintu rumah kita dengan tangan kosong, tanpa mendapat sebarang simpati. rasulullah pernah mengingatkan seorang sahabat yang bernama Ummu Bujaidin.
Kata Ummu Bujaidin " suatu hari aku meminta nasihat rasulullahtentang tok fakir yang berdiri terpacak di depan pintu rumahku. "Aku terpegun berdiri dihadapn tok fakir itu sehingga aku sendiri merasa malu kerana tidaak ada apa yang dapat aku berikan kepadanya. Namun aku tidak sampai hati nak suruh tok fakir itu beredar dari rumahku.
Lalu Rasulluah menasihatiku : " Berilah apa yang terdaya, walaupun hanya kaki kambing yang sudah di bakar, namun tidak baik membiarkan tok fakir beredar dengan hampa".
Rasullullah menganjurkan agar seseorang itu menghulurkan bantuan dengan apa cara sekalipun kaki kambing itu tulang yang dibaluti kulit tanpa sebarang daging yang boleh digigit dan kunyah oleh tok fakir. Itu hanyalah satu contoh yang menganjurkan agar kita berikhtiar cari apa jua yang boleh diberikan, walaupun secawan beras dan seumpamanya.
Demikian antara ciri akhlak Islam yang diajarkan oleh Rasulullah. Betapa pentingnya bersifat penyantun dan bermurah hati terutama terhadap golongan yang kurang bernasib baik seperti tok fakir yang diceritakan oleh Ummu Bujaidin itu. Sebarang pemberian walaupun terlalu kecil dan tidak berharga , namun ia amat bernilai jika dikaji dari sudut hubungan dan kemanusian antara muslimin dan sesama insan.
Sifat saling membantu ini merupakan suatu rukun masyarakat bagi mencapai keamanan dalam hubungan insan. Jika semua manusia ingin membantu sandaranya, maka tidak timbul sifat tamak dan niat jahat untuk mengambil harta orang lain tanpa izin seperti mencuri dan merampas kerana jika ia memerlukan pertolongan harta nescaya ia alan mendapat pertolongan tersebut.
Bagaimanapun si peminta sedekah itu janganlah mengambil kesempatan dari sikap murah hati itu sehingga terus menerus menggantungkan harapan hidupnya dari pemberian orang lain, tanpa membuat sesuatu usaha yang lebih mulia dengan berusaha bekerja walaupun mengambil upah memotong rumput, mencuci kereta, apatah lagi ia memulakan perniagaan kecil-kecilan dengan modal yang diperolehi dari pertolongan orang lain misalnya.
Dari sebuah hadis Rasulullah menggambarkan betapa hodohnya sikap orang yang suka meminta sedekah, diakhirat kelak dia dibangkitkan di padang Mahsyar dalam keadaan mukanya tidak berdaging hanya tulang tengkorak semata-mata. Oleh itu jangan jadikan meminta sedekah sebagai cara hidup.
Sesungguhnya para nabi itu mencari rezeki dari titik peluhnya sendiri, sperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah berternak kambing atau berniaga.
Meskipun begitu, tidak seorang ingin menjadikan identiti peminta itu sebagai cara hidup, kecuali lantaran kesempitan hidup yang terlalu membelenggu hingga pada jangka waktu yang singakat penyelesaiannya hanyalah dengan pertolongan orang lain.
Seorang yang dalam keadaan demikian terpaksa melupakan tentang hinanya hidup yang terpaksa meminta-minta jika berhutang pun tiada siapa yang akanpercaya, pasti orang merasa sangsi tentang keupayaan untuk membayar kembali hutang tersebut. oleh itu cara yang sesuai ketika itu tidak lain dari meminta pertolongan dengan sesiapa jua yang bersimpati.
Atas nama persaudaraan Islam dan juga kemanusian maka tidak wajar dipersoalkan peribadi peminta sedekah yang muncul di pintu rumah kita, walaupun pada pandangan kasar, si peminta masih sihat dan boleh berusaha.
Seorang dermawan perlu memikirkan bahawa jangan dibiarkan peminta sedekah itu beredar meninggalkan pintu rumah kita dengan tangan kosong, tanpa mendapat sebarang simpati. rasulullah pernah mengingatkan seorang sahabat yang bernama Ummu Bujaidin.
Kata Ummu Bujaidin " suatu hari aku meminta nasihat rasulullahtentang tok fakir yang berdiri terpacak di depan pintu rumahku. "Aku terpegun berdiri dihadapn tok fakir itu sehingga aku sendiri merasa malu kerana tidaak ada apa yang dapat aku berikan kepadanya. Namun aku tidak sampai hati nak suruh tok fakir itu beredar dari rumahku.
Lalu Rasulluah menasihatiku : " Berilah apa yang terdaya, walaupun hanya kaki kambing yang sudah di bakar, namun tidak baik membiarkan tok fakir beredar dengan hampa".
Rasullullah menganjurkan agar seseorang itu menghulurkan bantuan dengan apa cara sekalipun kaki kambing itu tulang yang dibaluti kulit tanpa sebarang daging yang boleh digigit dan kunyah oleh tok fakir. Itu hanyalah satu contoh yang menganjurkan agar kita berikhtiar cari apa jua yang boleh diberikan, walaupun secawan beras dan seumpamanya.
Demikian antara ciri akhlak Islam yang diajarkan oleh Rasulullah. Betapa pentingnya bersifat penyantun dan bermurah hati terutama terhadap golongan yang kurang bernasib baik seperti tok fakir yang diceritakan oleh Ummu Bujaidin itu. Sebarang pemberian walaupun terlalu kecil dan tidak berharga , namun ia amat bernilai jika dikaji dari sudut hubungan dan kemanusian antara muslimin dan sesama insan.
Sifat saling membantu ini merupakan suatu rukun masyarakat bagi mencapai keamanan dalam hubungan insan. Jika semua manusia ingin membantu sandaranya, maka tidak timbul sifat tamak dan niat jahat untuk mengambil harta orang lain tanpa izin seperti mencuri dan merampas kerana jika ia memerlukan pertolongan harta nescaya ia alan mendapat pertolongan tersebut.
Bagaimanapun si peminta sedekah itu janganlah mengambil kesempatan dari sikap murah hati itu sehingga terus menerus menggantungkan harapan hidupnya dari pemberian orang lain, tanpa membuat sesuatu usaha yang lebih mulia dengan berusaha bekerja walaupun mengambil upah memotong rumput, mencuci kereta, apatah lagi ia memulakan perniagaan kecil-kecilan dengan modal yang diperolehi dari pertolongan orang lain misalnya.
Dari sebuah hadis Rasulullah menggambarkan betapa hodohnya sikap orang yang suka meminta sedekah, diakhirat kelak dia dibangkitkan di padang Mahsyar dalam keadaan mukanya tidak berdaging hanya tulang tengkorak semata-mata. Oleh itu jangan jadikan meminta sedekah sebagai cara hidup.
Sesungguhnya para nabi itu mencari rezeki dari titik peluhnya sendiri, sperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah berternak kambing atau berniaga.
No comments:
Post a Comment